marketing communicatie

Groepsgevoel

Op het moment van schrijven zit ik in een hotelletje op 1600m hoogte in het Oostenrijkse skigebied Saalbach-Hinterglemm, op mijn eerste skivakantie ooit. Sinds jaar en dag vraag ik me al af waarom mensen skivakanties zo geweldig vinden. Vraag je naar hun zomervakanties dan waren ze goed, leuk of gezellig, maar skivakanties zijn steevast geweldig.

Waarom eigenlijk? Ik begin er nu achter te komen. Het is niet alleen het skiën, ook niet de lunches in berghutten of de supermooie omgeving. Het hossen bij de apres-ski is het ook niet. Wat is het dan wel? Volgens mij wordt het veroorzaakt door het groepsgevoel. Iedereen voelt zich met elkaar verbonden. Zo zijn slechte sneeuw, verse sneeuw, het vallen, klemzittende schoenen, een aandampende skibril verbindende elementen. Na een dagje skiën is iedereen eensgezind, men zoekt gelijken op en gaat gezamenlijk een drankje doen en een hapje eten.

Maar wat als je als organisatie, als marketeer dat groepsgevoel weet te raken. Beter nog, weet te creëren door jouw dienst of product. Een product (of dienst) dat niet alleen een behoefte invult, maar in combinatie met je merk ook de consument weet te bereiken en te beraken. Dat een onderlinge verbondenheid creëert. Is dit het ultieme wat je als marketeer kan bereiken? Geen idee, moet iedere marketeer voor zich weten. Maar waar ik overtuigd van ben, is dat als je dit weet te bereiken, jouw bedrijf succesvol wordt en blijft. Mits je er aan blijft werken en niet op je louweren gaat rusten. Je werk is nooit af, als je merk staat, moet je er blijven aan werken. Hoe je dat doet? Door o.a. gebruik te maken van het groepsgevoel en elementen te zoeken die dat groepsgevoel versterken. Ook het ten rade gaan bij je consumenten en hun omgeving geeft je de broodnodige informatie waar je weer mee verder kan.

Door te luisteren naar je klanten, hun grieven en hun grollen, luister je naar de stem van je toekomst.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s