marketing communicatie

Te enthousiast om voor u te werken

Geachte heer directeur,

Laatst zag ik een vacature voor de functie van communicatiemedewerker bij uw bedrijf. Een heel aansprekende, uitdagende functie uitermate geschikt voor een startende, bijna afgestudeerde communicatiedeskundige.

Laat ik nu toevallig iemand kennen die perfect aan het profiel voldoet: woont in de regio Westland, 24 uur per week beschikbaar, hart voor communicatie, begaan met de agrarische sector én helemaal weg van uw bedrijf. Ik twijfelde dus geen minuut en stuurde enthousiast de vacature door. In plaats van de vertrouwde, van enthousiasme stuiterende en overweldigende mail terug kreeg ik een kort, afstandelijk bericht van haar retour. Dit had ik helemaal niet verwacht! Toen ik om een verklaring vroeg kreeg ik volgende reactie terug ‘ze willen me niet, het ligt niet aan mijn profiel, niet aan mijn ervaring, ik woon niet te ver weg, ze vinden het gewoon raar dat ik zo enthousiast ben over het bedrijf en dat ik er zo graag wil werken. Daarom willen ze me niet aannemen‘. Mijn mond viel open van verbazing!

Hoe kan een bedrijf als argument hebben dat iemand te enthousiast is voor het bedrijf en daarom niet geschikt is om in dienst te komen? Wordt het werk effectiever gedaan als er een chagrijnig iemand zit die zijn werk alleen maar doet voor die paar centen aan het eind van de maand? Iemand zonder bezieling, zonder passie voor het werk, voor de sector en voor het bedrijf? Lijkt mij niet! Dit is toch de ultieme combinatie die iedere werkgever zoekt in al zijn medewerkers?

Uit ervaring weet ik dat medewerkers zonder motivatie veel minder efficiënt en productief zijn dan medewerkers met motivatie. Er is bijna niets erger dan leiding geven aan niet-gemotiveerde medewerkers. Honderden managementboeken zijn er volgeschreven over hoe ongemotiveerde medewerkers weer gemotiveerd kunnen worden. Strategieën worden bedacht over hoe een werknemer gemotiveerd kan blijven. Bedrijven hebben naast de primaire arbeidsvoorwaarden een breed scala aan secundaire voorwaarden waaruit personeel de best passende kunnen kiezen. Opleidingen worden aangeboden, teambuildingsdagen worden georganiseerd, afdelingsuitjes en persoonlijke contacten onderling worden gestimuleerd. Allemaal met als doel om o.a. medewerkers gemotiveerd te houden en de loyaliteit tot het bedrijf te behouden en te verhogen. Waarom is het dan gek om iemand die gemotiveerd is, aan de eisen voldoet en bereid is om ver te gaan voor het bedrijf aan te nemen?

De enige reden die ik kan bedenken is de schrik voor het gezichtsverlies. Iemand die zo enthousiast is kan namelijk alleen teleurgesteld worden. Enthousiaster kan niet, dus alles wat er gebeurt, draagt alleen maar bij aan het afnemen van het enthousiasme. Dat hoeft volgens mij echter niet. Als u zo iemand in dienst heeft, is die in staat om dat enthousiasme over te brengen op anderen. Hoe? Gewoon door zichzelf te zijn. Door gebruik te maken van de bezieling van die persoon kunt u om suggesties voor verbeteringen vragen. U gebruikt die persoon dan niet alleen voor zijn/haar capaciteiten voor de betreffende functie, maar ook voor een groter geheel. Deze suggesties kunnen leiden tot een beter werkgeverschap, dat zijn doorslag vindt in de verdere organisatie. Gemotiveerde medewerkers zijn klantvriendelijker dan niet-gemotiveerde mensen, de uitstraling blijft daardoor niet alleen intern, maar gaat ook extern. Uw product krijgt een extra lading, uw klanten zijn tevreden, hun afname stijgt (en dus ook uw afzet cq omzet), medewerkers krijgen een extra boost want er zijn minder zeurende klanten. Kortom: gemotiveerde, enthousiaste medewerkers aannemen zorgen voor een positief bedrijfsresultaat op alle vlakken! Neem die enthousiasteling aan en start met het vergroten van het positivisme binnen uw bedrijf. U zal zien, het werpt vruchten af!

Ik merk dat mijn brief langer geworden is dan ik had gepland, maar ik merk ook dat ik nog zo veel meer aan u kwijt wil over dit onderwerp. Op dit moment heeft u echter voldoende stof tot nadenken gekregen en beëindig ik hiermee mijn brief. Mocht u vragen hebben of mocht u behoefte hebben aan een persoonlijk gesprek, dan kunt u uiteraard te allen tijde contact met me opnemen.

Rest mij niets anders dan u een hele fijne dag te wensen en veel succes met de voortzetting van uw bedrijf.

Hopelijk tot ziens,

Met vriendelijke groeten,

Pat Quintelier

Oh ja, mocht de functie van communicatiemedewerker nog niet ingevuld zijn en bent u benieuwd naar de persoon waarover ik het hier heb… u weet me te vinden, ik geef haar gegevens wel door!

Een gedachte over “Te enthousiast om voor u te werken”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s