marketing communicatie

Interview met een superpromoter, een echte superpromoter… oh ja echt een echte?

zoektocht
Na een lange zoektocht naar een echte superpromoter kwam ik uit bij een collega van me. Waarom? Omwille van haar enthousiasme voor handwerk. Diverse soorten handwerk worden door haar beoefend: ze schildert (op hout, op zijde, op canvas, op schildersdoek), maakt sieraden, breit, maakt mozaïeken en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Naast haar enthousiasme waarmee ze zichzelf op de been houdt, straalt ze dit enthousiasme ook uit op diverse collega’s, vrienden en familieleden. Met ieder nieuw project krijgt ze standaard een hele schare volgers die met dezelfde goede moed aan de slag gaan. Een ideale superpromoter dus? Of toch niet?

het interview
Tijdens het interview, dat oorspronkelijk is ingestoken vanuit de hobby ‘Chain Mail Jewelry’, kwam ik er langzaam achter dat ze wel een superpromoter is, maar niet vanuit het merk. Zij is een superpromoter voor de hobbywereld, zonder dat ze een merk aanbeveelt of standaard gebruikt. Chain Mail Jewelry is een vorm van sieraden maken. Met behulp van twee tangetjes en veel ringetjes (met verschillende diameters) worden armbanden, kettinkjes en/of oorbellen gemaakt met een eigen touch. De basis van de techniek is ontleend aan de maliënkolders ten tijde van de Vikingen. Mijn collega kwam met deze techniek in aanraking tijdens een aankondiging van een crea-beurs. Haar interesse was gewekt en het eerste setje ringetjes was na een paar uur een mooie, volwaardige armband. Om diverse armbanden met verschillende vormen te maken, speurde zij het internet af op zoek naar degelijke, gevarieerde maar betaalbare ringen. Het oorspronkelijke merk dat ze gebruikte werd vervangen door andere merken, zolang zij maar net dat leverden wat zij nodig had voor net die ene armband.

Inmiddels heeft ze de afgelopen maanden meer dan 30 armbanden gemaakt, waarvan een flink aantal op bestelling. Daarnaast zijn er uit haar omgeving ongeveer 5 mensen ook over gegaan op het maken van deze vorm van sieraden. Hebben zij vragen, dan komen ze bij mijn collega om advies. Het advies dat ze verstrekt gaat over zowel het gebruik van de ringen, als over de techniek om de ringen aan elkaar te zetten, maar ook over het gebruik van de sluiting tot het corrigeren van fouten in de armband of ketting.

Tijdens het gesprek kwam ik erachter dat dit de manier is waarop ze altijd werkt. Ze ontdekt een nieuwe techniek/vorm van handwerk, begint er zelf aan, krijgt het voor elkaar om iedereen om zich heen te enthousiasmeren, vindt het geweldig om mensen nieuwe dingen aan te leren en gaat dan helemaal op in die bepaalde hobby. Het afgelopen jaar heeft zij zo bij ons op kantoor mensen aan het schilderen gekregen en heeft ze het voor elkaar gekregen om ca. 20 collega’s binnen 2 maanden 75 babymutsjes te laten breien voor een actie van ‘Save the Children’. Niet alleen werden deze mutsjes thuis gebreid en diende ze als vraagbaak en breilerares, zij heeft een heuse breiworkshop in samenwerking met de personeelsvereniging gegeven.

Handwerk is haar passie, een passie die ze niet in haar werk kwijt kan. Door deze passie kan ze zichzelf afsluiten en zich helemaal in haar eigen wereld keren. Het werk dat ze uitvoert, vindt ze leuk en heeft ze nodig voor haar verdere geestelijke ontwikkeling, maar er zit niet de passie in die ze nodig heeft. Deze passie vindt ze in haar hobby’s en in het enthousiasmeren van anderen om haar heen. Als kind zijnde gebruikte ze deze passie al. Het werd gestimuleerd en is inmiddels onlosmakelijk met haar verbonden. Helaas (zegt ze zelf) is dit niet de enige passie die ze heeft… zo is ze ook helemaal gek op reizen, koken en lezen. Al deze hobby’s beleeft zij op dezelfde intense manier.

afbeelding ontleend aan http://www.arc-creations.com/bracelets.htm

terugblik op interview
Het interview was een heel interessant gesprek. Het verliep niet helemaal volgens planning van de vragenlijst, aangezien de geïnterviewde geen superpromoter voor een merk was, maar voor handwerk in het algemeen. Toch wou ik het gesprek niet afbreken of een andere kant opsturen, aangezien er hier ook diverse interessante bevindingen uit kwamen…

– een SP is niet alleen enthousiast over een merk, maar ook over bepaalde handelingen
– mensen zien zichzelf niet altijd als SP en staan er niet altijd bij stil wat ze teweegbrengen
– een SP is van nature uit een enthousiast persoon
– ik werd zelf enthousiast door het verhaal van mijn collega
– het gesprek werd gestuurd door haar enthousiasme en bijhorende anekdotes
– de vragenlijst biedt niet altijd de juiste houvast om dieper op de gevoelens van de persoon in te gaan

Kortom… een superpromoter is niet alleen enthousiast over een merk op zich, maar kan ook enthousiast zijn over een handeling, dienst of product. Als marketeer is het handig te weten hoe je klant redeneert en hoe zij denkt. Ook een superpromoter zoals bovenstaande persoon, is ook een ideale klant voor een bedrijf. De vraag is alleen, hoe vind je en hoe bereik je hen?

2 gedachten over “Interview met een superpromoter, een echte superpromoter… oh ja echt een echte?”

  1. Wat een leuk verhaal zeg! En goed om te zien dat jij ook veel informatie hebt gekregen van je superpromoter. Mijn interview is ook lang geworden (kon het met geen mogelijkheid op de Linkedin groep krijgen!), maar wilde het niet inkorten. Ik neem het morgen mee naar SPA.
    Groetjes,
    Monique

  2. Hoi Pat,
    Leuk stuk, prettig te lezen. Zie ook veel parallellen en illustreert goed hoe ‘enthousiasme’ werkt en waar dat toe kan leiden.
    Groetjes,
    Robin

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s